مبانی نظری و پیشینه پژوهش درباره اضطراب رایانه

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه

کاملترین در سطح اینترنت
دارای پیشینه تحقیق داخلی و خارجی
تعداد صفحات : 28
فرمت : docx , word
قابل ویرایش
دارای پاورقی و رفرنس دهی استاندارد
بسیار مرتب و کامل
دارای منابع فارسی و انگلیسی

بخشی از متن :

اضطراب رایانه

اضطراب عبارت است ازحا لت هيجاني منفي همراه با احساس عصبانيت، ناراحتي و تشويش كه با فعاليت يا برانگيختگي جسماني نيز همراه است (عبدلی، 1384، به نقل از زمانی، مرادی، 1388: 82)

الیس‌[1]،یکی از روان‌شناسان، اضطراب و اختلالات عاطفی را نتیجهء طرز تفکر غیرمنطقی و غیرعقلانی می‌داند.به‌ نظر او،افکار و عواطف،کنشهای‌ متفاوت و جداگانه‌ای نیستند.پس تا زمانی که تفکر غیرعقلانی ادامه دارد، اختلالات عاطفی نیز به قوت خود باقی‌ می‌ماند.

انسان را اشیای خارجی مضطرب و برآشفته نمی‌کند؛بلکه دیدگاه و تصوری‌ که او از اشیا دارد،سبب نگرانی و اضطراب می‌شود.تمام مشکلات عاطفی‌ افراد از تفکرات موهوم آنان سرچشمه‌ می‌گیرد که از نظر تجربی معتبر نیست.(حسینی ،1375 )

الیس اضطراب و اختلالات رفتاری را زادهء طرز تفکر خیالی و بی‌معنی انسان‌ می‌داند. راجرز[2]،روان‌شناس دیگر،اضطراب‌ را نتیجهء ناهماهنگی و تضاد بین خویشتن‌ پنداری فرد و تجربهء او می‌داند.در حالت‌ اضطراب، مفهومی که فرد از خویش‌ دارد،با تجربیات او مغایر است.هنگامی‌ که فرد از خود مفهومی دارد که با تجاربش‌ هماهنگی نسبی دارد،احساس می‌کند که‌ برطبق ارزشها،خواسته‌ها و تجارب‌ گذشته‌اش عمل می‌کند،پس در نتیجه از سازگاری کافی برخوردار می‌گردد.

اسپیلبرگ[3] 1966 اولين كسي بود كه اضطراب را به دو بعد اضطراب خصیصه ای[4] و اضطراب حالتي[5] تقسيم كرد. اضطراب حالتي به هيجا نات موقتي كه با نگراني و تنش همراه است، اطلاق مي شود و اضطراب صفتي گرايش رفتاري نسبتاً پايدار و اكتسابي است كه اغلب به عنوان يك ويژگي شخصيتي توصيف مي شود. اين نوع اضطراب موجب مي شود تا فرد دامنة گسترده اي از شرايط غير خطرناك را تهديدزا و يا خطرناك درك كند.( زمانی، مرادی، 1388: 84)

...............................

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

- نجلا حریري و نسترن زمانی راد در پژوهشی با موضوع بررسی شکاف دیجیتالی بین نسل ها از نظر آشنایی،علاقه و استفاده از فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات در سال 1390 انجام داده اند.به این نتیجه رسیده اند که میزان علاقه به مظاهر فناوري اطلاعات و ارتباطات نیز در فرزندان به نحومعنی داري بیش از والدین آن ها بود. از نظر میزان استفاده نیز میانگین استفاده فرزندان از فناوري ها بالاتر از والدین بود و تفاوت معنی داري میان میانگین استفاده والدین و فرزندان از فناوري ها مشاهده گردید.

...............................

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

- استر هارجیتایی در تحقیق با عنوان صعود به سطح دوم شکاف دیجیتال: تفاوت در مهارت های آنلاین افراد توسط در سال 2002 بدین نتیجه رسیده اند که یک تفاوت نسلی بین افراد جوان و افراد مسن تر در استفاده از صفحات وب وجود دارد همچنین افراد جوان نسبت به همتایان قریمی تر بسیار آسان تر می توانند به صورت آنلاین ارتباط برقرار نمایند

..............................

منابع فارسی:

1. آذر،عادل.(1391)بر اساس سرشماری سال 90 ،92 درصد مردم ایران باسوادند،روزنامه جام جم ،سال سیزدهم، شماره 3467، 4 مرداد 1391،ص1و4.

2. احمدی ده قطب الدینی ، محمد و مشکانی ، محمد و محمدخانی ، عظیم (1389 ) تاثیر خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه بر سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس: چشم اندازهای جدید روان شناسی اجتماعی ، پژوهشهای روان شناختی ، دوره 13، شماره 1. ص51- 72

3. افشار کهن ، جواد و زمانی ، زهرا ( 1388)،جوانان و شکاف دیجیتالی با تاکیدبر جوانان 15 تا 29 ساله همدان ، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال پنجم ، شماره 16، ص81- 102.

4. اکبری، محمد و رضائیان ، حمید و مودی ، میترا ( پاییز و زمستان 1386 ) بررسی هوش هیجانی و رابطه آن با اضطراب رایانه دانشجویان دانشگاه اراک ،فصلنامه اصول بهداشت روانی ، شماره سی وپنجم و سی و ششم ،ص 129-134

5. باستانی،سوسن، میزبان،شهناز.(1386) شکاف جنسیتی در کاربرد کامپیوتر و اینترنت بررسی دانشجویان دانشگاه تهران،مجله مطالعات زنان،سال 5، شماره 1،بهار و تابستان 1386،صص 45-64 .
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 8447 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: DOCX

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:60 کیلوبایت

 قیمت: 17,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: